„Innym rozwiązaniem [problemu dóbr publicznych – przyp. mój] jest stan natury, w którym państwo albo nie interweniuje (albo nie ma państwa), a każdy wkład w produkcje dóbr publicznych jest dobrowolny. Obiegowy pogląd w ekonomii głównego nurtu utrzymuje, że dobrowolne wkłady byłyby nieracjonalne; stąd dobro publiczne albo nie mogłoby być wyprodukowane w ogóle, albo tylko do nieoptymalnego poziomu. Kryteria optymalność są kontestowane, ale nie jest to miejsce na odkrywanie tej konkretnej kontrowersji. Dla bieżącej potrzeby, czego potrzebujemy to rozluźnienie powszechnej opinii odnośnie dobrowolnych wkładów, jako będących koniecznie niewystarczających lub zerowych. Jest niewłaściwym typem rozumowania a prori negowanie możliwości, że niektóre jednostki przywiązują wystarczająco wysoką „użyteczność” do dobra publicznego, aby raczej ponieść wkład w jego koszt, niż pozwolić mu upaść całkowicie, biorąc pod uwagę niezbędne prawdopodobieństwo, że wystarczająca liczba innych poniesie wkład z tego samego powodu. Tajemnicą tego dobrowolnego rozwiązania jest uzależnienie się każdego z ponoszących wkład od wzajemnego prawdopodobieństwa, że każdy zawrze układ z innymi zachowywującymi się w odpowiedni sposób – prawdopodobieństwo, które służy jako podstawa równowagi koordynacyjnej bądź konwencji.”
— Anthony de Jasay, On the Monopoly of Rule Enforcement„
O autorze:
Tomasz Kłosiński
Ukończył informatykę i zarządzanie na Uniwersytecie Łódzkim. Z zawodu informatyk, z pasji klasyczny liberał. Członek redakcji portalu Instytutu Ludwiga von Misesa (mises.pl). W czasie wolnym zwalcza etatyzm wszystkich nurtów i odcieni.
Przeczytaj również
Piotr Beniuszys
Bariery dla liberalizmu
Lektura obowiązkowa dla wszystkich zwolenników i zwolenniczek liberalnego ustroju!
Wojciech Sadurski
Konstytucyjny kryzys Polski
Książka stanowi zaktualizowane i przygotowane dla polskiego czytelnika wydanie „Poland's Constitutional Breakdown”.