Myśląc o populizmie często spotykamy się z jego potocznym rozumieniem, dostrzegającym wyłącznie działania zmierzające do zdobycia władzy lub wpływów. Jednym tchem wymienia się wówczas działania wychodzące naprzeciw oczekiwaniom społecznym, czy wręcz schlebianie im oraz składanie obietnic, których spełnienie racjonalnie myślącemu człowiekowi trudno sobie wyobrazić.
Tymczasem populizm niesie w sobie znacznie głębszy przekaz, nad którym warto się zastanowić.
Pytanie zasadnicze brzmi: co takiego dzieje się dziś w naszych społeczeństwach, że tak łatwo dają się one uwieść populistycznym przekazom? Czego im brak, a czego mają zbyt wiele? I dalej: jaką rolę dla populistycznego przekazu pełni dziś internet i rosnące wokół niego społeczeństwo komunikujące się tweetem lub snapem, a opowieść o swoim życiu kreujące przy pomocy postów na Facebooku czy Instagramie?
Społeczeństwo – dodajmy – które nie tylko samo kreuje, ale w znacznej mierze pozwala kształtować swoje poglądy, postawy i potrzeby dokładnie tą samą, internetową drogą. Jaki jest dziś zasięg populizmu, jakie formy przyjmuje i na ile kształtuje on nasz dzisiejszy świat?
Na te pytanie będziemy się starali odpowiedzieć w ramach debaty „Populizm w dobie internetu”. Udział wezmą: Detmar Doering (Fundacja im. Friedricha Naumanna na Rzecz Wolności w Europie Środkowej i Krajach Bałtyckich), Giulio Ercolessi (Europejska Federacja Humanistyczna), Jan Macháček (Institute for Politics and Society), Csaba Toth (Republikon Institute, Europejskie Forum Liberalne), Michael Wohlgemuth (Open Europe Berlin, Uniwersytet Bayreuth).
Magdalena M. Baran – doktor filozofii, historyk idei, publicystka
Foto: Foto: duncan c/flickr.com, CC BY-NC 2.0.