Z Dawidem Czajkowskim rozmawia Marcin Malecki
Jak zaczęła się Twoja przygoda z projektowaniem i co stanowi dla Ciebie źródło inspiracje?
Dariusz Czajkowski: Największym impulsem do wypowiedzenia własnego zdania była sytuacja polityczna, jaka zaistniała w Polsce w 2015 roku. Związane z tym silne emocje spowodowały wyrażenie moich opinii w formie komentarza zawartego w plakacie. Po jakimś czasie zauważyłem, że nie chcę sugerować „złotego rozwiązania” konfliktu czy konkretnej sytuacji, a dążę do odnalezienia źródła tematu, który opisuję wizualnie. Moje plakaty stanowią pytania. Dopiero odbiorca odpowiada na to, co widzi. Wówczas plakat jest skończony. Innymi słowy – plakat potrzebuje „widza” i jego interpretacji. Inaczej pozostaje niekompletny. Dlatego też najlepiej kiedy miejscem plakatu jest przestrzeń „niededykowana”, czyli na przykład ulica.
Co było impulsem do powstania Posters Involved?
Zawsze dużo działałem jako aktywista akademicki i artystyczny. Razem z przyjaciółmi tworzyłem Samorząd Studencki na nowej, dopiero co powstałej w 2010 roku uczelni, i przewodniczyłem nim przez dwie kadencje. Kiedy w 2017 roku byłem już po dyplomie magisterskim oraz paru dużych wystawach międzynarodowych, zapragnąłem uszeregować swoją twórczość i działania oraz rozwinąć ją w platformę, która docelowo ma udźwignąć kilka filarów, również w kontekście współpracy z innymi artystami, instytucjami oraz będzie podstawą organizacyjną dla moich aktywności.
1. Posters Involved to osobista twórczość autorska i komercyjna, w jej skład wchodzą także:
2. PRASA – Program Rozwoju i Aktywizacji Studentów Artystów, projekt edukacyjno-integracyjny wspomagających studentów i środowisko twórcze w aktywnościach, odnalezieniu się na rynku pracy, aplikacjach do konkursów, korektach. Projekt PRASA funkcjonuje od paru miesięcy i mam już kilkoro studentów, którzy przy mojej asyście uczestniczyli w konkursach na logo czy plakat. Pomagałem także kolejnym w konsultacjach zatrudnieniowych.
3. Galeria Gilotyna stanowi konsekwencję Projektu PRASA. W Galerii odbywają się spotkania i wernisaże czołowych polskich artystów grafików. Zapraszane są wyłącznie osoby odznaczające się wyjątkowymi umiejętnościami, osiągnięciami oraz zaangażowaniem w rozwój przestrzeni twórczych.
Wśród realizacji Galerii Gilotyna można znaleźć:
PRASA AKT I Patrycja Longawa Plakaty
PRASA AKT II Wojciech Osuchowski Plakaty
PRASA AKT III Grzegorz Myćka Plakaty
PRASA AKT IV Piotr Olejarz TYPO-Plakaty
PRASA AKT V Michał Wojtarowicz / Tocar el sentimentio
Kalendarz wystaw mam zapełniony do marca 2020, w tym potwierdzone wystawy mistrzów takich, jak: Max Skorwider, Nikodem Pręgowski, Peter Javorik czy Andrzej Wieteszka.
4. PosterTrip to projekt wyjazdowy. Intencją jest generowanie sytuacji zewnętrznych, promujących Młodą Szkołę Plakatu Polskiego. Chodzi o organizację wystaw zagranicznych, np. w Ekwadorze. Niestety ten projekt / wyjazd nie wypalił. Jest jednak aktywny i nastawiam teraz się na Węgry, z którymi kolaboruję od listopada i ustalam wstępne relacje. Wszystko to robię sam, otrzymuję jednak wsparcie od Uczelni, Wydziału oraz serdecznych przyjaciół, w tym i artystów, którym nie jestem obojętny.
Który plakat z serii zapoczątkował pomysł na projekt i idee, którą stało się PI?
Wszystko zaczęło się w roku 2015 od plakatu „Konstytucja”. Olbrzymie niedowierzanie i emocje eksplodowały we mnie z niewyobrażalną mocą. Pomyślałem wtedy, że chcę robić plakaty zaangażowane społecznie oraz politycznie, jednak w taki sposób aby nie dawać do końca jasnego komunikatu. Od tego momentu idea Posters Involved krystalizowała się z każdym powstajacym plakatem.
Jesteś kuratorem galerii Gilotyna w Szczecinie – czym się kierujesz w dobrze wystaw?
Galeria Gilotyna jest moim pomysłem na zagospodarowanie przestrzeni wystawienniczej w Piwnicy Kany. Kana to wyjątkowe miejsce, kultowe już od ponad 20 lat, jest tyglem, wręcz kotłem kultury, wentylem sztuki na styku muzyki, aktorstwa, tancerzy, plastyków i innych. To wyjątkowe miejsce jest idealne pod „galerię zaangażowaną”. Gdy w innych galeriach odbiór jest chwilowy, w Gilotynie rotacja odbiorców jest wielokrotnie większa i intensywniejsza. Prace są często publikowane przez social media i żyją 2. a nawet 3. życiem. Do Galerii Gilotyna zapraszam wyłącznie osoby o wyjątkowych umiejętnościach, osiągnięciach oraz odznaczające się zaangażowaniem w rozwój środowiska artystycznego. Oczekuję że jest to dla wystawianych artystów wyróżnieniem, przyjemnością i okazją do konsultacji na poziomie artysta-artysta.
W 6 dzielnicy odbyła się twoja pierwsza indywidualna wystawa, choć twoje prace gościły na wielu międzynarodowych wystawach. Jesteś aktywistą, działaczem, dużo się wokół ciebie dzieje – jak wyglądają twoje plany i gdzie będzie można zobaczyć twoje prace w najbliższym czasie?
Plany mam ogromne. Wiele z tego, co sobie założyłem wykonałem już z nawiązką. W moich planach jest teraz usamodzielnienie się finansowo i działania na skalę międzynarodową. To już się dzieje i jest planowane na styczeń, ale nie chce zbyt wiele zdradzać, aby nie zapeszać. Wystawy, jakie mnie czekają to wielka niewiadoma bo jest wiele przeglądów, których wyniki ogłoszone będą dopiero za parę miesięcy. Proponuję trzymać kciuki za mnie i klikać „lubię to” przy aktywnościach Posters Involved, Projektu PRASA oraz Galerii Gilotyna. To zwiększy mój zasięg i pomoże w pracy za którą nie wziąłem jeszcze ani złotówki…
LINKI:
Posters Involved
https://www.facebook.com/postersinvolved/
Galeria Gilotyna
https://www.facebook.com/galeriagilotyna/
PRASA
https://www.facebook.com/prasa.org/
PosterTrip
https://www.facebook.com/PosterTrip-2106092256377153/