Łukasz Gamrot – Żer
Dzisiejsze wiadomości chciałbym zacząć od historii wymierania,
od ciemnej plamki głodu w prowincji Hubei,
od słabego mężczyzny z miasta Wuhan,
który w sieć naprędce spowitą z włosów swojej zmarłej córki
łapał nietoperze, targał ich skrzydła i zachwalał mięso
na lokalnym targu w środkowych Chinach,
w jednym z największych ośrodków gospodarczych współczesnych Chin z dużym udziałem kapitału wielkich światowych korporacji; rozwinięty przemysł wysokich technologii, hutnictwo metali, przemysł włókienniczy, spożywczy, maszynowy, stoczniowy, samochodowy, chemiczny oraz rafineryjny. Centralny węzeł komunikacyjny, duży port nad rzeką Jangcy, port lotniczy Wuhan-Tianhe.
Dzisiejsze wiadomości chciałbym zacząć od historii wymierania,
od roku 2020, w którym ludzie jedzą nietoperze, bo są głodni,
a noc rozkłada się w ich mięśniach,
pompowana przez potężne rzeki krwi,
które przelewają się z żołądka do tkanek,
z warg do czaszki,
z pękających soków trawiennych,
do prowincji Hubei, gdzie pożar trawi już 2000 osób,
a noc powoli wypełza z jaskini,
na żer.
———————————
Łukasz Gamrot (ur. 1988) jest dziennikarzem i poetą. Dwukrotnie otrzymał stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury; był laureatem nagrody dla najlepszego dziennikarza im. Marka Kasza i nagrody organizatora 49. Festiwalu Fama. Publikował między innymi w „Dzienniku Zachodnim”, „Gazecie Wyborczej” „Tyglu Kultury”, „Odrze”, „Neurokulturze” oraz na antenie Radia Katowice i Radia Egida, gdzie prowadził autorską audycję Folwark Zwierzęcy. Organizował i popularyzował slamy poetyckie: Slam na T.Rawie, Katotoka Slam i pierwsze Ogólnopolskie Mistrzostwa Slamu w Katowicach. W 2019 roku został polskim gospodarzem włoskiego programu telewizyjnego Eurogames, który był emitowany we Włoszech, Grecji i Hiszpanii. Aktualnie przygotowuje się do realizacji autorskiego talk show w Katowicach – The Gamrot Show.
Fot. Agencja Lighthouse
———————————
Wiersz wolny to przestrzeń Liberté!, uwzględniająca istotne, najbardziej progresywne i dynamiczne przemiany w polskiej poezji ostatnich lat. Wiersze będą reagować na bieżące wydarzenia, ale i stronić od nich, kiedy czasy wymagają politycznego wyciszenia, a afekty nie są dobrym doradcą w interpretacji rzeczywistości.
Wiersze publikowane są w cyklu najczęściej dwutygodniowym.
