Wysyłka kurierem w małej firmie
Po co małej firmie kurier? Oczywiście zależnie od profilu działalności i lokalizacji niektóre małe firmy mogą być zmuszone do częstej wysłki kurierem do kontrahentów (dokumentów, próbek, materiałów marketingowych, produktów), ale najczęściej z usług logistycznych korzystać będą firmy z branży e-commerce, dla których wysyłka kurierem jest sposobem na dostarczenie towarów klientom. A jest to branża bardzo dynamicznie rozwijająca się. Z raportu przygotowanego przez Divante wynika, że w 2018 roku Polacy wydali na zakupy internetowe ponad 49 mld złotych. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2019” kupujący online stanowią już 62% wszystkich badanych internautów, co oznacza wzrost o 6 pkt. proc. w skali rocznej (w ubiegłorocznej fali badania dokonywanie zakupów w sieci zadeklarowało 56% ankietowanych). Natomiast raport Bisnode Polska podaje,że liczba sklepów on-line w Polsce przekroczyła w 2018 roku 30 tysięcy, co również stanowi wzrost o ponad 6% r/r. Z kolei badanie wewnętrzne platformy Shoper wskazuje, że w 2018 roku prawie ¾ sklepów korzystających z tego oprogramowania zanotowało wzrost w stosunku do roku poprzedniego.
Jednocześnie raport Gemius podaje, że najczęściej wybieraną formą dostawy jest wysyłka kurierem i do paczkomatu (odpowiednio 58% i 52% wskazań). Te dwie formy dostawy są również najczęściej wskazywane przez respondentów jako czynniki motywujące do zakupów w sieci. Operatorzy logistyczni mają małym sklepom internetowym do zaoferowania m.in. pakiety usług kurierskich.
Tania wysyłka kurierem dla małych firm
Jeżeli chodzi o pakiety usług, to najważniejsza jest cena, chociaż nie bez znaczenia jest też wiarygodność operatora. Trzy firmy kurierskie najczęściej wykorzystywane w e-commerce to według raportu Gemius za rok 2019 DPD (29% respondentów korzystało z ich usług), DHL (26%) i InPost (20%). Sugeruje to, że te trzy firmy oferują sklepom internetowym najlepsze warunki. Natomiast jeżeli chodzi o badania rynku, to najnowsze pochodzi sprzed ponad 3 lat. Trzy lata to szmat czasu w branży związanej z internetem (np. niektóre usługi znikły w tym czasie z oferty niektórych firm, a pojawiły się nowe). Niemniej jednak, jest to jakiś punkt wyjścia. W badaniu przeprowadzonym przez portal Nowy Outsourcing wysłano zapytanie ofertowe dotyczące wysyłki 100 paczek krajowych i 20 zagranicznych do kilku firm kurierskich. Najtańszą propozycję przedstawił InPost, który zaproponował cenę o prawie 300 zł niższą od najtańszego konkurenta, którym okazał się być DHL. InPost chwalono też za jakość obsługi klienta i za elastyczność oferty (m.in. dostępność przesyłek paczkomatowych). Aktualnie zbliżony pakiet usług logistycznych InPost (Maxi Firma 100 – obejmujący wysyłkę kurierem lub do paczkomatu 100 przesyłek miesięcznie) kosztuje ok. 1100 zł.
Artykuł jest sponsorowany, a jego treść została przesłana przez zamawiającego.