Ustępujący Rektor Uniwersytetu Łódzkiego prof. Antoni Różalski w komunikacie z dnia 12 sierpnia 2020 ogłosił faktyczne prowadzenie zajęć przez Uniwersytet w roku akademickim 2020/2021 w formule zdalnej. Uważam, że to bardzo zła i przedwczesna decyzja ustępującego Rektora. Ważne instytucje życia publicznego powinny ważyć swoje działania i patrzeć na wszystkie ich skutki. Sytuacja epidemiczna w Polsce nie wymaga tak radykalnych działań.
Studenci na bardzo długi czas zostaną pozbawieni normalnej edukacji oraz socjalizacji w świecie uniwersytetu. To będzie okres 1,5 roku! Nie wszyscy wykładowcy chcą i potrafią skutecznie kontynuować zdalne nauczanie. W efekcie studenci opuszczą Uniwersytet statystycznie po prostu gorzej przygotowani do wyzwań jakie czekają ich w zawodowym życiu.
Zapobiegawczo, prawo do prowadzenia zdalnych zajęć powinni mieć wykładowcy seniorzy oraz Ci wykładowcy i studenci którzy obawiają się o swoje zdrowie z racji na choroby współistniejące. Plus oczywiście osoby przebywające na kwarantannie. Powinny być zachowane środki ochrony osobistej i higienicznej.
Trzeba szukać rozwiązań umożliwiających poszukiwanie „nowej normalności” z Covid – 19 będziemy żyć bardzo długo, ten wirus nie zniknie. Ponowne ślepe zamykanie „świata” nie jest zrównoważoną i rozsądną odpowiedzią na to wyzwanie. To też fatalny sygnał dla innych sektorów i życia społeczno – gospodarczego, którego ważną część stanowi społeczność akademicka.
Krytykowana Szwecja i jej główny epidemiolog Anders Tegnell, którzy postanowili nie wprowadzać radykalnego lockdownu tylko szukać zrównoważonej odpowiedzi na epidemię, jako jeden z niewielu krajów na świecie po początkowej zwiększonej liczbie zachorowań, osiąga dziś zdecydowany sukces w walce z chorobą. Świetnie pokazują to dane WHO na temat liczby nowych zachorowań w Szwecji oraz liczby przypadków śmiertelnych:
Źródło: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Przypomnę dane z Polski. Dotychczas na Covid-19 zmarło w Polsce: 1821 osób. Co roku na zapalenie płuc (którym również się można zarazić) umiera około 12.000 osób.
Warto czytać też inne dane z naszego kraju. Poniższy wykres obrazuje procent testów pozytywnych na Covid-19 w Polsce. Zdecydowanie więcej testujemy, więc mamy więcej wykrytych przypadków. Ale jak pokazuje ten wykres to wcale nie oznacza, że sytuacja epidemiczna w Polsce się drastycznie pogarsza, pomimo znaczącego poluzowania wszystkich obostrzeń. Mamy coraz mniejszy procent testów pozytywnych w badanej próbie, a następnie stagnację na określonym poziomie.
Warto również zapoznać się wykresem pokazującym wiek osób, które padły ofiarą Covid – 19 w Polsce:
Na koniec najważniejszy wykres czyli osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 w Polsce oraz liczba zajętych respiratorów. Tak naprawdę to jest kluczowa statystyka pokazująca powagę sytuacji i przygotowanie służby zdrowia na ratowanie życia pacjentów. I to ona, a nie liczba zakażeń powinna być powodem podejmowania działań anty-epidemicznych. Jak widać sytuacja dziś nie jest mimo znoszenia obostrzeń dramatyczna. Wręcz odwrotnie. Warto zacytować też przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia z niedawnego materiału dla TVN 24: „Z tego rachunku wynika, że z 1177 respiratorów w szpitalach, gdzie leczeni są chorzy na COVID-19, zajętych 22 lipca było 71 urządzeń. To daje 6 procent obłożenia. Ministerstwo analizuje: W sumie, w szpitalach na terenie Polski mamy ponad 11 tysięcy respiratorów. W porównaniu do marca tego roku przybyło ok. tysiąca takich urządzeń”.
Żródło: https://koronawirusunas.pl/?fbclid=IwAR3Ac6hSpJHAVglGmBNPlScpRMBHSErvuTWR1DC87YrJsSN5poil0lSMLSQ
Nie należy lekceważyć zagrożenia, ale działać proporcjonalnie. Skutki kolejnego długotrwałego lockdownu są naprawdę trudne do wyobrażenia, w kategoriach społecznych, gospodarczych, ale także wypełnienia zadań publicznych przez państwo. Takich odpowiedzialnych i zrównoważonych, biorących pod uwagę wszystkie skutki podejmowanych decyzji, działań należy oczekiwać szczególnie od wysokiej kadry akademickiej.
Cały komunikat można przeczytać tutaj: https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/komunikat-rektora-ul-w-sprawie-modelu-zajec-dydaktycznych-2020-2021?fbclid=IwAR0EkE_uXsckOjm73kb6HT6t4_sapBv2sTXk3T1w00TAoU0RhpSU9U0KMcg
