Młodzi, ambitni, z mniejszych i większych ośrodków. Cechuje ich świeżość i energia. Nie boją się wyzwań, ale zastanawiają się nad tym „co będzie” i „jak będzie”. Chcą się uczyć i zbierać doświadczenia – także zawodowe . Dzisiaj potrzebują jedynie wskazówek, jak to osiągnąć.
Badania przeprowadzone przez Polską Radę Biznesu wskazują, że tylko 25% młodych ludzi nie boi się wejścia na rynek pracy.
„- Niestety często uczniowie szkół średnich podejmują wybory ważące o ich przyszłym życiu, kierując się przypadkiem, nie mając wiedzy jak wygląda obecny, czy może wyglądać przyszły rynek pracy. Luka kompetencyjna, między oczekiwaniami pracodawców a kompetencjami absolwentów polskich szkół i uczelni systematycznie rośnie i jest sporym wyzwaniem zarówno dla biznesu jak i młodych ludzi wchodzących na rynek pracy” – mówi Tomasz Brzostowski – dyrektor zarządzający globalną strukturą centrów usług dla biznesu firmy Hitachi Vantara.
Jak pomóc więc tym, którzy mają obawy? Jak można wykorzystać drzemiący w nich potencjał i zatrzymać ich w kraju? Kiedy w ogóle powinni zacząć myśleć o karierze i dlaczego to ważne nie tylko dla nich, ale dla całej gospodarki?
Wyzwania na rynku pracy
Dzisiaj w Polsce już ponad 60% średnich i dużych firm w Polsce ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników (wg. raportu International Business Report firmy Grant Thornton). Tylko w ciągu ostatniego kwartału 2017 roku, odsetek ten wzrósł aż o 14%.
Duży wpływ na to może mieć organizacja zajęć w polskich szkołach. „System kształcenia w Polsce pozostał daleko w tyle za wymaganiami nowoczesnego rynku pracy. Młodzi ludzie, zamiast zdobywać w szkole czy na studiach cenne doświadczenie i praktyczne umiejętności, w dużej mierze uczą się ‘suchej’ teoretycznej wiedzy. Wciąż zbyt duży nacisk kładziony jest na umiejętności ‘twarde’, podczas gdy tym „miękkim” nie poświęca się wystarczająco dużo czasu” – dodaje Brzostowski.
Pierwsza praca, pierwsze wyzwanie na rynku pracy jest więc istotnym momentem w życiu młodych ludzi. Nie zawsze jednak musi być to od razu stanowisko zbliżone do tego, które chcieliby wykonywać w przyszłości. Praca w takich miejscach jak kawiarnie czy sklepy dają szerokie możliwości na rozwój kompetencji miękkich jak: nawiązywanie relacji międzyludzkich, przełamywanie barier (m.in. nieśmiałości czy braku pewności siebie) czy umiejętność organizacji pracy. Niejednokrotnie takie doświadczenia stają się trampoliną do dalszego rozwoju.
Warto więc zadać sobie pytanie: czy rozwiązaniem może być zmiana myślenia o zjawisku zatrudnienia i zdecydowany zwrot w kierunku najmłodszych?
Cała nadzieja w Futersach
Pokolenie Z, tzw. Futersów (od ang. ‘future’ – przyszłość) szturmem wchodzi na polski rynek pracy. Ich postulaty odpowiadają „technologiom przyszłości”: są w pełni wychowani w świecie cyfrowym, w większości biegle władają kilkoma językami, mają wysublimowane zainteresowania i często nie proste do spełnienia wymagania wobec pracodawcy. Są ambitni i elastyczni – tego samego oczekując od swojego przełożonego.
Dzisiaj już nie wystarczy im dobra płaca. Futersi chcą pracować w organizacjach, którym przyświeca szersza idea – ważne dla nich są działania społeczne, cenią wolontariat, możliwości realizacji swoich pasji i element samorozwoju.
Pytani o to, jak wyobrażają sobie swojego przełożonego mówią wprost, że najlepszym szefem jest dobry lider, charyzmatyczny doradca i mentor inspirujący do rozwoju i działania, przywódca zdecydowany i sprawiedliwy a także taki który w sposób precyzyjny wyznacza cele i wyciąga wnioski.
„– Futersi żyją i zachowują się inaczej niż poprzednie pokolenia – swobodnie podróżują, znają języki obce, mówi się o nich, że są niepokornymi wizjonerami, u których niezmienne jest jedynie to, że kochają zmiany. To stanowi duże wyzwanie dla firm działających w Polsce. Właśnie dlatego postanowiliśmy wyjść z inicjatywą budującą pomost pomiędzy najmłodszymi uczestnikami rynku pracy, którzy właśnie teraz zaczynają planować przyszłość a pracodawcami, po to by mogli się poznać i zainspirować, a także zdefiniować wzajemne potrzeby” – mówi Dominik Wiegand, CEO & Co-Founder, Grupa Absolvent.
Należy więc postawić uczciwe pytanie: Czy Futersi są wybredni? Nie, to pokolenie świadomych swojej wartości i sytuacji na rynku pracy młodych ludzi.
Jak dotrzeć do młodych talentów z pokolenia Futersów?
Grupa Absolwent jako pierwsza na rynku postanowiła połączyć świat Futersów i biznesu – organizując Futu Planners – pierwsze w Polsce innowacyjne i oparte na nowoczesnych technologiach wydarzenie poświęcone edukacji i karierze zawodowej, skierowane do uczniów i absolwentów szkół średnich oraz pracodawców i uczelni wyższych.
„– W dobie nadchodzącej rewolucji cyfrowej, robotyzacji, która dotknie praktycznie każdą branżę, istnieje pilna potrzeba bliższej współpracy między pracodawcami oraz ośrodkami edukacji, potrzeba tworzenia nowych kanałów współdziałania z młodymi ludźmi – tak abyśmy uczyli się od siebie, pomagali doświadczać, zdobywać umiejętności, które są i będą potrzebne na rynku pracy przyszłości. Ważne aby młodzi ludzie podejmowali wybory w oparciu o wiedzę i doświadczenie – nie przypadek, a przedstawiciele biznesu lepiej poznali nowe pokolenie ich wartości, motywacje, oczekiwania” – podsumowuje Brzostowski.
Znalezienie i utrzymanie dobrego pracownika jest więc coraz większym wyzwaniem dla pracodawcy. Jak pokazują ostatnie badania „Confidence Index” firmy Michael Page, kandydaci najbardziej cenią sobie dobrą atmosferę w pracy, dostęp do profesjonalnych szkoleń oraz umiejętność zachowania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (tzw. work-life balance). Z wyników badań wynika również, że ponad 60% ankietowanych zwraca uwagę na przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu.
„– Rynek pracy przyszłości będzie coraz bardziej przypominał tzw. model hollywoodzki. Dzisiaj w Hollywood wszelkie projekty filmowe są realizowane przez zespoły tworzone ad hoc spośród aktorów, ludzi od oświetlenia, make-up’u, fryzur, kostiumów czy rekwizytów, którzy często wcześniej się nie znali. Projekt trwa z góry określony czas, po czym uczestnicy szukają kolejnego. Nie każdą pracę można wykonywać w ten sposób, ale podobny model dotyczy coraz większego odsetka pracujących. McKinsey szacuje, że obecnie nawet 30% pracujących w USA i Europie Zachodniej pracuje niezależnie. W niedawnym raporcie FOR szacujemy to na około 15% w Polsce. Stwarza to wyzwania dla pracowników, pracodawców i regulatorów. Rynek pracy w przyszłości będzie bardziej merytokratyczny i elastyczny. Po stronie pracowników rośnie waga ciągłej aktualizacji umiejętności i wyróżnienia się na tle innych, a po stronie pracodawców waga skutecznej i sprawnej rekrutacji” – podsumowuje Rafał Trzeciakowski, ekonomista Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Rekruterzy już teraz powinni zacząć przewidywać, jakimi pracownikami będą Futersi, jakie zmiany mogą potencjalnie wymusić na rynku pracy oraz jak sprawić by zechcieli zostać i pracować w Polsce.
Futu Planners odbędzie się 14 czerwca 2018r. na PGE Narodowym w Warszawie i będzie pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce. Po więcej szczegółów zapraszamy tutaj: https://futuplanners.pl/
Foto via Good Free Photos