Epidemia koronawirusa postawiła nas nie tylko przed pytaniami dotyczącymi roli państwa w polityce społecznej i zarządzaniu bezpieczeństwem zdrowotnym, ale na nowo wymusiła refleksję na temat problemów edukacji. Stajemy bowiem już nie tylko przed wyzwaniami związanymi z unowocześnieniem kształcenia i wprzęgnięciem w tryby machiny edukacyjnej nowoczesnych technologii, w szczególności zaś internetu. Edukacja współczesna powinna również pod względem programowo-merytorycznej zawartości odpowiadać czasom współczesnym. Szereg wydarzeń tegorocznych Igrzysk Wolności stanowi odpowiedź na te ważkie pytania i problemy.
Podczas sobotniego panelu dyskusyjnego „NaukaObywatela.pl: Jak uczyć obywatelskości w czasie pandemii (i po)?”(Arena 1, start godzina 12:15) nie tylko zaprezentowany zostanie projekt kształcenia obywatelskiego stworzony przez zespół „Liberté!”, ale przede wszystkim rozmawiać będę znawczynie zagadnień edukacyjnych: Krystyna Szumilas, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Justyna Suchecka, Małgorzata Moskwa-Wodnicka i Marta Florkiewicz-Borkowska. Rozmówczynie Sławomira Drelicha spróbują wskazać, w którym kierunku powinna zmierzać polska szkoła oraz na ile podejście do tych problemów powinno się zmienić w realiach koronawirusa.
Gośćmi niedzielnego panelu dyskusyjnego pt. „Nie jesteście sami, czyli jak dbać o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w erze pandemii”(Arena 5, start godzina 11:45) będą: Dorota Zawadzka, Joanna Paduszyńska, Marta Szymczyk, Julia Isert i Justyna Suchecka. Psychiatria dziecięca w Polsce znajduje się w głębokiej zapaści – nie jest to przesadą! Najgorsze jednak, że polskie władze zdają się zamykać oczy na ten problem. Rozmówczynie Agaty Kobylińskiej będą próbowały wskazać drogi naprawy tego zaniedbywanego sektora. Wskażą ponadto nowe symptomy tego zjawiska, które unaoczniła nam pandemia. W jaki sposób można pomóc młodym ludziom, o których – jak się zdaje – zapomniało państwo polskie?
W niedzielne popołudnie odbędzie się panel dyskusyjny pt. „Problemy polskiej szkoły – debata młodych”(Arena 5, start godzina 15:15). Gośćmi Sławomira Drelicha będą – nie kto inny, ale młodzi właśnie – studenci, a jednocześnie aktywiści i społecznicy: Michalina Pawłowska, Jakub Luber, Kamil Szałecki i Dobromir Szymański. Jak młodzi ludzie oceniają polską szkołę i w jakim stopniu przygotowała ich do dorosłego życia? W którym kierunku – ich zdaniem – powinna zmierzać polska edukacja? Rozmowa o szkole z młodymi to niewątpliwie szansa na przyjęcie zupełnie odmiennego punktu widzenia na sprawy edukacyjne – nie wolno tego zbagatelizować!
O problemach szkoły i współczesnej edukacji w literaturze:
Alfie Kohn, Mit pracy domowej, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2018.
Przemysław Sadura, Państwo, szkoła, klasy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017.
Maria Montessori, O kształtowaniu się człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Jesper Juul, Kryzys szkoły: co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2014.
Maria Montessori, Wykłady londyńskie 1946, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Ken Robinson, Lou Aronica, Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Wydawnictwo Element, Kraków 2015.
Autor zdjęcia: Debby Hudson
