Grzegorz Wróblewski
OBRAZ ZJAWISK
Moja żona doskonale orientuje się
w Wittgensteinie
– mówi Alan.
I co z tego? – pyta Steven.
Wie jak łatwo uzyskujemy
fałszywy obraz zjawisk
– tłumaczy Alan.
To ciężka bzdura,
moja Ann czytała Albucjusza,
Pascala Quignarda
– stopuje go Steven.
W dupie z Albucjuszem,
tylko Wittgenstein się liczy!
– broni się Alan.
A jak twoja stara?
– zwracają się w końcu
do mnie.
W porządku, systematycznie
działamy w łóżku
– pocieszam ich.
To nienormalne
– mówi Alan.
Jesteście prymitywami
– przyznaje mu rację
Steven.
———————————
Grzegorz Wróblewski (ur. 1962) jest pisarzem i artystą sztuk wizualnych. Opublikował książki z wierszami, prozą, dramatami, esejami i asemic writing, między innymi: Ciamkowatość życia (1992/2002), Planety (1994), Nowa kolonia (2007), Hotelowe koty (2010), Pomyłka Marcina Lutra (2010), Namiestnik (2015), Implanty (2018), Miejsca styku (2018), Cukinie (2021), Letnie rytuały (2022) i Polowanie (2022). Był tłumaczony na kilkanaście języków, między innymi angielski, ostatnio zbiory Let’s Go Back to the Mainland (2014) i Zero Visibility (2017). W Bośni i Hercegowinie opublikował Pjesme (2002), w Danii w ostatnich latach wybory wierszy Digte (2015) i Cindys Vugge (2016), a w Czechach Hansenovic vana (2018). Z Wojtkiem Wilczykiem (fotografie) wydał artbook Blue Pueblo (2015), z Bobim Peru – płytę Projekt1 (2005), a z Pawłem „Kelnerem” Rozwadowskim – płytę Nie cierpiące zwłoki (2021). Obrazy/instalacje/obiekty prezentował na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Danii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. Urodził się w Gdańsku, w latach 1966–1985 mieszkał w Warszawie, od 1985 roku jego miastem jest Kopenhaga.
———————————
Wiersz wolny to przestrzeń Liberté!, uwzględniająca istotne, najbardziej progresywne i dynamiczne przemiany w polskiej poezji ostatnich lat. Wiersze będą reagować na bieżące wydarzenia, ale i stronić od nich, kiedy czasy wymagają politycznego wyciszenia, a afekty nie są dobrym doradcą w interpretacji rzeczywistości.
Wiersze publikowane są w cyklu ponownie dwutygodniowym.
Fot. Pawel Czerwinski / Unsplash