Wystawa „Połączenia” to zespolenie indywidualnej energii każdej z artystek i mojej – osoby które je zwołała i scaliła ze sobą ich prace w wizualną opowieść przemawiającą do wyobraźni widzów. Odsłaniamy naszą subtelną naturę. Zależy nam na wyzwoleniu czułości w sercach i lekkości w ciałach odbiorców.
Do udziału w wystawie zaprosiłam artystki, które poprzez swoją praktykę artystyczną badają uczucia i ucieleśniają kobiecość. Czerpią inspiracje z połączenia kultur i światów, w których żyją i tworzą. Prace malarskie fińskiej artystki Johanny Alanko powstały w jej pracowni w Łodzi, gdzie stworzyła dla siebie drugi, artystyczny dom. Białorusinka Dasha Buben od kilku lat tworzy na Saskiej Kępie. Małgorzata Czyż pracuje w Toruniu, a inspiracje twórcze czerpie z częstych wyjazdów do Włoch. Ukrainka Alisa Marchenko wyplata swoje instalacje na Żoliborzu, a grafiki Eweliny Skowrońskiej powstały w jej studio w Japonii. Temat przewodni wystawy „Połączenia” jest widoczny także w wykorzystanych przez artystki technikach i doborze kolorów, pełnym subtelnej, żywej, kobiecej energii. Prezentujemy prace na płótnach i na papierze, instalacje oraz ceramikę artystyczną.
Johanna Alanko jest fińską artystką wizualną mieszkającą w Finlandii i Polsce. W 2018 roku ukończyła School of Fine Art w Kankaanpää w Finlandii, a także studiowała architekturę i dizajn na Universidad Europea w Madrycie. Alanko znana jest z zamiłowania do różnorodnych faktur, które łączy w swoim charakterystycznym wielowarstwowym malarstwie. Oddaje w ten sposób zmienność ludzkiej natury i podkreśla znaczenie różnorodnych wpływów na nasz sposób myślenia i odczuwania. Jej obrazy sa jak płaskorzeźby czy asemblaże. Przywodzą na myśl pulsujące życiem organizmy. Znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych w Finlandii i Polsce.
Dasha Buben pochodzi z Białorusi. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Jest absolwentką Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki w Mińsku oraz Akademii Fotografii w Warszawie. Językiem wypowiedzi Buben jest kolor. Tworząc obrazy z cyklu „Control Attempt” artystka wybiera kolory intuicyjnie, często miesza ze sobą odcienie dla uzyskania jak najlepszego efektu emocjonalnego. Mocno rozżedza wybrany kolor i medytacyjnie wylewa farbę na płótnie, które trzyma oburącz i kołysze nim medytacyjnie przelewając farbę podczas kilkudziesięciominutowego zapisu. Trudno nazwać to malowaniem. Tu ważny jest proces, intencja emocjonalna i zaufanie. To rodzaj artystycznej medytacji, próba znalezienia równowagi w określonym czasie. Ale, tak jak w życiu nie da się przejąć 100% kontroli nad sytuacją, tak i w malarstwie jest dużo miejsca na przypadki losowe. Analogie do nieprzewidywalności świata ogarniętego wojną i zawirowaniami pandemicznymi są tu wyraźne, choć subtelnie podane.
Małgorzata Czyż ukończyła z wyróżnieniem studia z Malarstwa oraz Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w 2018 roku. Studiowała również na Accademia di belle Arti w Palermo. Beztroska, włoska lekkość bytu jest wyczuwalna w malarstwie tej artystki, któremu najbliżej do nurtu abstrakcji lirycznej. Introspekcja, której artystka dokonuje w codziennym życiu, ma odzwierciedlenie w jej sztuce. W pracach malarskich wypowiada się na temat zastanej rzeczywistości w sposób żywo naturalny i swobodny, przekłada uczucia, przemyślenia na język światła i barw. Szuka porządku w chaosie. Nieskrępowanie, z jakim działa, pozwala na uwolnienie stanów emocjonalnych, podkreślenie własnej, kobiecej indywidualności i subtelności.
Alisa Marchenko jest absolwentką wydziału rzeźby Narodowej Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie oraz wydziału Nowych Mediów PJATK w Warszawie. Studiowała także rzeźbę na Academy of Fine Art w Weronie. Jej prace prezentowano na wystawach we Francji, Niemczech, Ukrainie i Włoszech. Rzeźby Marchenko z cyklu „Zanurzenie” idealnie oddają temat wystawy oraz wzbogacają prezentację o element instalacji space specific. Ich sednem jest lekkość. Dlatego eksponowane są w powietrzu. Są przezroczyste, można do nich zajrzeć do środka, opływowe i „żywe” jak bańki mydlane. Idealnie też przepuszczają światło. Artystka wyplata je z żyłki. Żyłkę okręca na palcach i w ten sposób tworzy różnej wielkości kółeczka wokół jednego palca, dwóch, trzech… Każde kółeczko ma odniesienie do jej ciała. Każde kółeczko stanowi bazę dla kolejnego. To bardzo medytacyjny proces, trwający kilkadziesiąt godzin. Połączenia w rzeźbach Marchenko są nawiązaniem do świata duchowego, do świata energii, w którym wszyscy i wszystko jest ze sobą połączone i wzajemnie na siebie oddziałuje. W tym artystka dostrzega piękno. Obcowanie z jej rzeźbami ma cechy medytacji z obiektem. Godzinami można się wpatrywać w to, jak przenika przez nie światło, czy to jak rzucają cień i zmieniają wszystko wokół.
Ewelina Skowrońska od kilku lat mieszka i tworzy w Japonii. W 2014 roku ukończyła z wyróżnieniem Sztuki Wizualne na University of The Arts London. W 2018 roku Skowrońska została finalistką konkursu Ashurst Emerging Artist Prize 2018, otrzymała nagrodę Print Prize ST Bridge Foundation. Jej prace znajdują się w kolekcji Victoria and Albert Museum w Londynie, Spiral Wacoal Art Foundation w Japonii, Guanlan Printmaking Museum w Chinach. Obecnie prezentujemy jej prace z cyklu „Bound by Blood” zainspirowanego japońską mitologią, literaturą i duchowością. Artystka stworzyła surrealistyczną opowieść przedstawiającą dwuznaczność relacji międzyludzkich, a kobiecość ukazuje tu pod postacią fuzji piękna i wrogości, czerpiąc z twórczości japońskiej pisarki Fumiko Enchi oraz tradycji teatru mask Nō, w którym na scenie w każdej z ról występują tylko mężczyźni. W tej serii malarskiej kobiecość ukazana jest pod postacią organicznego motywu, powtarzającego się w każdej z prac, w sposób wręcz obsesyjny, ale zarazem kontrolowany i wieloznaczny. Dużo tu również odniesień do cielesności. Cielesność pozwala na kompleksowe doświadczenie istnienia i jest punktem wyjścia do postrzegania świata oraz budowania tożsamości. Po raz pierwszy artysta prezentuje prace, które nie są w całości stworzone z wykorzystaniem technik grafiki warsztatowej. Tutaj materiały mieszają się: kredki, pastele, aerograf, ale i sitodruk tworzą atmosferę intymności i kobiecości. Dobór kolorów jest także nieprzypadkowy. Delikatne pastele, płaskie powierzchnie zieleni i brązów tworzą wizualną opowieść, która pozwala odnaleźć się w świecie artystki z nową siłą.
Wystawa „Połączenia” potrwa do 27 czerwca. Zorganizowana jest w specjalnie przystosowanej do tego celu przestrzeni ekspozycyjnej, pozwalającej widzom na swobodne obcowanie ze sztuką, siedem dni w tygodniu, nawet do późnych godzin nocnych. Siedziba galerii zlokalizowana jest w Fabryce Norblina, tuż obok butikowego kina KinoGram oraz baru, gdzie w każdy piątkowy i sobotni wieczór można posłuchać muzyki granej na żywo. W ten sposób w sercu dynamicznie rozwijającej się Woli tworzona jest niepowtarzalna atmosfera, sprzyjająca kontemplacji sztuki.
Fundacja Liberte! zaprasza na Igrzyska Wolności w Łodzi, 14–16.10.2022. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Miasto Łódź oraz Łódzkie Centrum Wydarzeń. Więcej informacji już wkrótce na: www.igrzyskawolnosci.pl
