Pustynia Błędowska to niewątpliwie jedna z większych ciekawostek przyrodniczych i krajobrazowych w Polsce, zwana „Polską Saharą” – morze piasku i największy obszar piasków lotnych w środku kraju. Warszawską odsłoną wystawy przywołuję ducha tego miejsca.
Do końca października w warszawskiej galerii sztuki Flow Art House będzie można obejrzeć zbiorową wystawę sztuki pt. „Prawo Pustyni”, a na niej: prace malarskie Alicji Klimek i Bovskiej, fotografie Weroniki Kosińskiej, rzeźby Alissy Marchenko, Pawła Jasiewicza i Marty Koguc. Pierwszy etap wystawy miał miejsce w lipcu na jedynej pustyni w Europie – Pustyni Błędowskiej, w ramach unikatowej ekspozycji plenerowej.
Pustynia Błędowska to niewątpliwie jedna z większych ciekawostek przyrodniczych i krajobrazowych w Polsce, zwana „Polską Saharą” – morze piasku i największy obszar piasków lotnych w środku kraju. Warszawską odsłoną wystawy przywołuję ducha tego miejsca.
Obrazy Klimek opowiadają o powrocie do natury. Do piękna, jakie ma w swej naturze ziemia, kamień, piasek, trawa, drzewo. To, co wydaje się nam takie oczywiste, a jednak w obecnych czasach oczywistym przestaje być. Płótna artystki ukazują próbę docierania do tej pierwotnej warstwy, stąd widoczne są na nich przecierki, grube warstwy, piaskowe, ziarniste faktury i stonowane kolory, które w kilku miejscach operują żywszą kolorystyką, aby zwrócić uwagę na światło. Światło, które zostaje zauważone w momencie, kiedy naokoło znika cały niepotrzebny chaos. Malarka zachwyca się drobnym gestem, ciszą w obrazie, wolną przestrzenią, tą pokorą dla samej materii, podłoża. To również przejawy artystyczne krajobrazu Pustyni Błędowskiej i wizja człowieka, który oddał serce pustyni – dzikości, nieprzewidywalności, nomadyczności i żyje we wspólnocie z tym miejscem, czerpiąc z niego energię do przejawiania w pełni swojego najwyższego potencjału.
Fotografie z serii „Wtulenia” stworzyła fotografka Weronika Kosińska we współpracy ze scenografką Agnieszką Janukanis specjalnie z myślą o tej prezentacji. To czuła opowieść o człowieku będącym integralną częścią natury. Tęskni on do rozmawiania z nią w sposób organiczny. Sam na sam. Chce poczuć ją zmysłami przytępionymi przez zgiełk miasta. Wyrusza więc na pustynie, na pola i ku rzekom. I dopiero wtulony w przyrodę czuje się jak u siebie. Wie, że natura nie jest miejscem do odwiedzania. To nasz dom. Powstały subtelne kadry, a wszystko co jest na nich przejawione, jest wynikiem „analogowej” pracy duetu artystek – elementy scenografii, nieoczywiste rekwizyty, tj., kapelusz z trawy z dwumetrowym rondem; sfotografowana postań, nadrukowana ma materiał „położony” na wodzie, po to, by stanowił kadr do kolejnej fotografii – obiektu kolekcjonerskiego prezentowanego na wystawie; czy surrealistyczne kadry roślin, które scenografka wyposażyła w oczy, nadając im ludzkie cechy i intencję dialogu z widzem.
Rzeźby utkane z trawy autorstwa Alissy Marchenko wykonane z liści, trawy i kwiatów są metaforą zdarzeń i doświadczeń życiowych: przemijają i już nigdy nie powracają, pozostając tylko w pamięci.
Misy Pawła Jasiewicza z serii „Shells vessels” są wykonane z czerwonego 200-letniego dębu, ściętego z powodu choroby w Ogrodzie Botanicznym UW. Spróchniały pień artysta przemienił w totemiczne dzieła sztuki. Każda skorupa ma indywidualny kształt, jest opalana i barwiona na czarno.
Obiekty ceramiczne Marty Koguc z serii „Przez dotyk” to hołd dla sztuki haptycznej. Ceramiczne formy o obłych kształtach z natury swojej budzą chęć dotykania, a ich niewielki, mieszczący się w dłoniach rozmiar zachęca do bezpośredniej integracji z przedmiotem, do ucieleśnienia doznania.
Obiekty dobrałam tak, by stworzyć spójną, unikatową historię o pięknie natury i współodczuwania. Pragnę, aby niosły dla nas ukojenie i stymulowały dzikość, która jest naturalnie w każdym z nas, o kontakt z którą tak trudno mieszkając i pracując w wielkim mieście. Zatem zapraszam na „Prawo Pustyni” i oprowadzania kuratorskie. Do końca października jestem dla was w galerii Flow Art House, zlokalizowanej w Fabryce Norblina.
* Galeria Flow Art House zaprasza na wystawę sztuki pt. „Prawo Pustyni” zainspirowaną Pustynią Błędowską.
